Till sidans huvudinnehåll

Nya Östbergatunneln

En dagvattentunnel byggs från Sicklaanläggningen vid Hammarbybacken till Saltsjön vid Finnboda. Tunneln ska ta hand om dagvattnet från delar av Söderort. Tunneln är en viktig del i att anpassa staden till ett förändrat klimat.

Start:
Maj 2022
Förväntas klart:
Juli 2026
Plats:
Hammarby sjöstad, Henriksdal, Finnboda
Område:
Övriga kommuner, Södermalm, Skarpnäck
Utförs av:
Veidekke

Vad?

En ny dagvattentunnel byggs från Sicklaanläggningen vid Hammarbybacken till Saltsjön vid Finnboda. Tunneln ska ta hand om dagvattnet från delar av Söderort.

Varför?

Ett förändrat klimat innebär fler kraftiga regn och stigande havsnivåer. Genom att skilja dagvattnet från avloppsvattnet kan utsläpp av orenat avloppsvatten vid skyfall undvikas.

Nuläge

Sprängningsarbetet är klart och markarbeten påbörjas.

Nya Östbergatunneln - en del av stadens klimatanpassning

Tunneln som hanterar dagvatten från Söderort är kopplad till utloppsledningarna från Henriksdals reningsverk. Det orsakar flera problem:

  • Vid kraftiga regn blir det trångt i ledningarna, vilket ibland tvingar oss att släppa ut orenat avloppsvatten i Saltsjön.
  • Med kommande klimatförändringar kan vi förvänta oss fler kraftiga regn
  • Havsnivån förväntas stiga, vilket försämrar ledningarnas kapacitet.

Genom att separera dagvattnet från reningsverkets avloppsvatten kan vi undvika att släppa ut orenat avloppsvatten vid skyfall. Tunneln är avgörande för att anpassa staden till de nya klimatförhållandena.

Aktuellt

2024-12-11 Färdigsprängt för Nya Östbergatunneln

Efter cirka 2,5 års intensivt sprängningsarbete nåddes idag den 11 december 2024 en viktig milstolpe när de två tunnelfronterna möttes i ett så kallat "genomslag".

Från första salva till genomslag
Sprängningsarbetet för Nya Östbergatunneln inleddes i juni 2022 när den första salvan avfyrades i Finnboda. I början av 2023 startade sprängningarna i Hammarbyskogen, och idag den 11 december avfyrades så den sista salvan som knöt samman de två tunnlarna. Tunneln är därmed helt utsprängd.

Vad händer nu?
Även om sprängningarna är klara återstår mycket arbete innan tunneln kan tas i bruk sommaren 2026. Nu påbörjar vi bottenrensning av tunneln därefter ska  fyllningsarbeten utföras, och slutligen ska en körbar bottenplatta gjutas i tunneln. I en del av tunneln ska ledningar sedan installeras. 

Tunnelsträckningen

Nya Östbergatunneln sträcker sig från norra Hammarbyhöjden under Hammarbybacken,  Hammarby Sjöstad och Henriksdal och mynnar ut i Saltsjön vid Finnboda.

NÖT till webben.webp

  • Huvudtunnelns längd är cirka 2100 meter. Den börjar vid Sicklaanläggningen och avslutas vid strandpromenaden i Finnboda.
  • Djupet från markytan till tunnelns tak varierar mellan 0 m (vid utloppet) och cirka 85 m (Henriksdalsberget).
  • Tunneln blir cirka 20 m² (4x5 meter).

Tunnelns sträckning har anpassats till geologiska förutsättningar och andra tunnlar i området. Hänsyn har också tagits till avloppsledningar som ansluter till Henriksdals reningsverk och till nya tunnelbanan som byggs ut till Nacka.

Tidplan

Tunneln drivs från två håll. Från Hammarbyskogen vid Sicklaanläggningen och från Finnboda. Tunneln drivs fram med cirka 10-15 meter i veckan.

På vår webbkarta kan du följa tunnelns framdrift. 

Mark- och betongarbeten i tunneln utförs.

Rör monteras.

Tunneln tas i drift.

LR-MU2211417.webp

Arbetsområden

I Hammarbyskogen och i Finnboda, finns våra byggetableringar. Härifrån har  arbetstunnlar byggts ner till nivån där dagvattentunneln ska byggas. Dagvattentunneln måste ska vara klar när den utbyggda Sicklaanläggningen och den nya avloppstunneln tas i drift. 

Etableringen i Finnboda

I Finnboda har vi vår byggetablering norr om Danvikshem längs med kajstråket mellan kajen och Östra Finnbodavägen. Tunnelns mynning är placerad på en parkering. Viss växtlighet har rensats bort för att göra plats för etableringen. Byggstart i Finnboda var i maj 2022. 

 

 

Etableringen i Hammarbyskogen

Etableringen i Hammarbyskogen är placerad på den öppna ytan intill grusvägen till Trafikverkets ventilationstorn. Byggtiden är fyra år och etableringen behövs under hela tiden. Du kan fortfarande besöka andra delar av skogen utanför byggområdet. En övergång över byggvägen gör skogen mer tillgänglig. Det finns även en gångstig in i skogen vid Hammarby IP.

NÖT H_skogen etablering med cykelomledning_m markerad över_web.jpg

Placeringen av etablering och tunnelns mynning i Hammarbyskogen

Placeringen av etableringen och tunnelns mynning i Hammarbyskogen har noggrant utretts med hänsyn till olika faktorer: 

  • Påverkan på boendemiljö (buller)
  • Trafiklösningar
  • Naturmiljö
  • Befintliga anläggningars läge
  • Produktionstid.

Utredningarna visade att det valda alternativet var det mest fördelaktiga när alla dessa faktorer vägts samman.

Påverkan på skogen

Efter byggtiden kommer marken vid arbetsområdet att återställas. Tunnelmynningen sätts igen.

Den vegetation som påverkats ersätts bland annat genom återplantering. Öppna ytor kommer att besås. De stenblock som tagits bort tas tillvara under byggtiden för att sedan åter sättas på plats när arbetet är klart.

För att minimera påverkan på träden har vissa justeringar gjorts gällande byggvägens och etableringens placering. Detta har minskat antalet träd som behövt tas ned från 130 till 41.

Omledning av gång- och cykelvägen

För att minska intrånget i skogen anlade vi inte den planerade anslutningen för gång- och cykeltrafikanter från Hammarbyvägen till Kalmgatan.  Omledning sker istället från Hammarbyvägen via Olaus Magnus väg, Petrejusvägen, Per Lindeströms väg och Finn Malmgrens väg.

Bilden ovan visar etableringsområdet (markerat i gult med röd linje runt). Byggvägen (markerat i blått) och hur gång- och cykelvägen leds om (rött). Beroende på vart du ska kan det finnas andra alternativa vägar.

 
 
 
 

 

För dig som bor nära

Lastbil bergmassor.jpg

Transporter till och från etableringen sker med lastbilar på särskilt anvisade allmänna vägar. Transportvägarna är godkända av Mark- och miljödomstolen.  Entreprenörerna får inte ta någon annan väg. De håller de hastigheter och viktklasser som gäller för den aktuella vägen.

Nu när sprängningarna är klara består transporterna bland annat av leveranser av betong till etableringarna.

Förebyggande åtgärder

Åtgärder för att minska påverkan av våra transporter i bostadsområden planerar vi tillsammans med bland annat trafikkontoret i Stockholms stad.

Om våra transporter stör dig

Om du är störd av våra transporter kan du kontakta oss.

När vi spränger anpassar vi våra salvor efter omgivningen. Vibrationsmätare finns uppsatta på flera ställen runt sprängplatsen. Varje byggnad i närheten av sprängningarna har ett riktvärde för vibrationer som inte får överstigas. Vi mäter varje sprängsalva noga för att vara säkra på att inga värden överskrids.

I sättningskänsliga områden mäter vi hela tiden grundvattennivån för att se att inga skadliga sänkningar av grundvattnet sker. Sättningsmätningar på byggnader i området görs flera gånger per år.

Placera ömtåliga saker säkert!

När vi spränger i ditt område kan du känna vibrationer i ditt hus. Se över ditt hem så att ömtåliga saker inte står långt ut på hyllor. Kontrollera också att du har säkra krokar till tavlor och annat. Du ansvarar själv för att ha satt upp och placerat ömtåliga föremål på ett ändamålsenligt sätt.

Ersättning vid skador

Det är ovanligt att skador inträffar på grund av sprängningar. Om du ändå upptäcker en skada på din fastighet eller annan egendom kan du anmäla skadan och ansöka om ersättning. 

När vi mottagit din anmälan skickar vi den vidare till ett oberoende besiktningsföretag. De gör då en bedömning av orsakssambandet mellan våra arbeten och den anmälda skadan. Därefter fattas ett beslut av en skadeståndsgrupp på Stockholm Vatten och Avfall. Beslut och underlag skickas sedan till dig.

Skadeanmälan

Skicka ett mejl till nyaostbergatunneln@svoa.se

I mejlet ska du ha med uppgifter om

  • Namn
  • Adress
  • Våning (om flerfamiljshus)
  • E-postadress
  • Telefonnummer
  • Beskrivning av skadan, gärna med bifogade bilder.

Informationsbrev

Vi skickar tryckta nyhetsbrev till boende i närheten av våra arbeten. Alla hushåll som ligger inom en 150-meters radie från tunnelns sträckning får nyhetsbreven.

Vissa nyhetsbrev samproduceras för Nya Östbergatunneln och projektet Stockholms framtida avloppsrening.

 

Vi skickar tryckta nyhetsbrev till boende i närheten av våra arbeten. Alla hushåll som ligger inom en 150-meters radie från tunnelns sträckning får nyhetsbreven.

Vissa nyhetsbrev samproduceras för Nya Östbergatunneln och projektet Stockholms framtida avloppsrening.

 

Miljötillstånd

För att bygga Nya Östbergatunneln behöver Stockholm Vatten och Avfall tillstånd enligt miljöbalken.  

Den 28 oktober godkände Mark- och miljödomstolen projektets ansökan om miljötillstånd. Domen överklagades till Mark- och miljööverdomstolen som inte beviljade prövningstillstånd. Domen överklagades därefter även till Högsta domstolen som inte heller beviljade prövningstillstånd. Domen vann därmed laga kraft den 18 augusti 2022.

Hela miljötillståndet finns att läsa här.

Den 28 oktober 2021 godkände Mark- och miljödomstolen Stockholm Vatten och Avfalls ansökan om miljötillstånd för Nya Östbergatunneln.

Ett avgränsningssamråd hölls i april och maj 2019. Alla berörda hade då möjlighet att lämna synpunkter på vad som skulle tas upp i miljökonsekvensbeskrivningen.  Nedan kan du ta del av samrådsunderlaget som presenterades på mötet.

Under hösten 2020 kungjordes ansökan och skickades på remiss.

Därefter skickade vi in ett yttrande till Mark- och Miljödomstolen för att bemöta de synpunkter som kommit in.

Omgivningskontroll vid sprängningar

Om vi behöver spränga i ett område gör vi alltid en riskanalys och byggnader i påverkansområdet besiktas av ett oberoende besiktningsföretag.

Buller vid sprängningsarbete

När man borrar och spränger i berg kan det både höras och kännas av personer som befinner sig i närheten. Vi måste följa de riktlinjer som finns för buller.

Kontakt

Stockholm Vatten och Avfall

Telefon: 08-522 128 80

E-post: nyaostbergatunneln@svoa.se