Till sidans huvudinnehåll

Flerbostadshus

Hyresvärd eller brf

Kostnader och bidrag för förpackningsinsamling

I januari tog vi över insamlingen av förpackningsavfall i Stockholm från FTI. Det innebär lite nyheter gällande ekonomi för dig som är hyresvärd eller bostadsrättsförening som har fastighetsnära insamling av förpackningsavfall (FNI).

Bidraget

Hyresvärdar och bostadsrättsföreningar i Stockholm med fastighetsnära insamling av förpackningsavfall, FNI, för boende och hyresgäster på fastigheten har rätt till ett bidrag. Det kan vara insamling i miljörum, miljöstugor, bottentömmande behållare med mera på fastigheten.

Bidraget ska uppmuntra till att underlätta sorteringen av förpackningsavfall för de boende. Det ska även kunna användas till inköp av avfallskärlen.

Bidraget grundar sig på den modell som är fastslagen av Naturvårdsverket och som bekostas av förpackningsproducenterna. Bidraget kommer oftast inte att täcka hela kostnaden för insamlingen men är ett bidrag till er som har FNI. 

Ni får en negativ faktura som kan användas som avdrag för andra fakturor från oss. Bidraget redovisas per kvartal och fastighet. Bidraget kommer sedan löpande när Naturvårdsverket gjort sina utbetalningar till oss. Information om tidpunkt för första fakturautskick uppdateras här när det är klart.

Bidragsmodellen bygger på två delar.

  • Antal lägenheter och eventuella samlokaliserade verksamheter som är anslutna till insamlingen. Samlokaliserad verksamhet är ett företag som hyr lokaler på en fastighet, som inte har eget avfallsabonnemang utan använder samma avfallstjänst som de boende. Här räknas den som en lägenhet. Verksamheter med egna avfallsabonnemang hos oss räknas inte in här. 
  • Hämtning minst en gång per kvartal av:
    • pappersförpackningar,
    • plastförpackningar,
    • glasförpackningar och
    • metallförpackningar

Ni behöver inte ha alla avfallsslag (fraktioner) för att få bidrag. Ni får bidrag för de fraktioner ni erbjuder boende och hyresgäster. Vi uppmuntrar, men ställer inte krav på, att ni erbjuder förpackningsinsamling förrän 2027. Vi ger heller inte finansiellt stöd för ombyggnad eller inrättande av det.

Räkneexempel för bidrag för fastighet med 40 hushåll och en samlokaliserad verksamhet*:

Antal lägenheter Antal samlokaliserade verksamheter Typ av förpackning/ fraktion Bidrag per lägenhet och samlokaliserad
verksamhet/år
Total bidrag/år
       40        1 Papper 148 kr   6 068 kr
       40        1 Plast 120 kr   4 920 kr
       40        1 Glas   60 kr   2 460 kr
       40        1 Metall   32 kr   1 312 kr
    Totalt 360 kr 14 760 kr

Scrolla i sidled för att se hela tabellen i mobilen ->

*Summorna är exklusive moms och uppdateras en gång per år. De uppdaterades den 16 februari enligt årlig indexering från Naturvårdsverket.

Med reservation för att ändringar kan ske då vi utvecklar förpackningstjänsterna. 

Beräkna ditt bidrag

Räkna ut ditt bidrag med hjälp av formuläret nedan.

Kostnader

Varje entreprenör sätter sin prislista, men den begränsas av en maxtaxa. Maxtaxan är 210 kronor* exklusive moms per hämtningstillfälle och fraktion. Denna summa får inte överskridas av de upphandlade aktörerna men de kan erbjuda tilläggstjänster som inte omfattas av maxtaxan.

* Denna maxtaxa är för insamling i kärl. Andra tekniklösningar har andra maxtaxor. För fördjupad information se avfallstaxan för 2024, sidan 22. 

Ansök

För att kunna betala ut korrekt bidrag till er kunder som har FNI behöver du fylla i ett formulär där du anger information som rör de fastigheter som har FNI hos er.

Om förutsättningarna för er ändras inför nästa utbetalning behöver ni fylla i formuläret igen. Exempel på ändringar kan vara att fler fastigheter ansluter till FNI, försäljning av en fastighet eller liknande.

Har ni inga ändringar behöver ni inte göra något mer, bidraget löper på som vanligt.

Ansökningsperioden för kvartal tre är öppen mellan 22 juli - 30 september.

Speciallösningar

Har ni två fastigheter där de boende i den ena fastigheten saknar miljörum men lämnar sina förpackningar i den andra fastighetens miljörum? Då är det den andra fastigheten som gör ansökan och uppger antalet boende för båda fastigheterna och informerar oss om vilka fastigheter som samverkar.

Det är viktigt att ni anger båda fastigheternas fastighetsbeteckningar och är ni olika bolag/föreningar måste båda anges samt kontaktpersoner för båda. Ansökan skickas in till kund@svoa.se

Faktakällor för utbetalning av FNI-bidrag

För att hantera bidraget till er med FNI använder vi ett antal faktakällor förutom den information vi får från er som kund. Vi hämtar avtalsinformation från era entreprenörer. Och hämtar även information om antalet lägenheter per fastighet från lägenhetsregistret. Det ajourhålls av Stockholms stadsbyggnadskontor och ägs av Lantmäteriet. Vi använder fastighetsregistret för fastighetsdata.