Bo i lägenhet
Avfallstjänster
Avfall
I de flesta fall är det din hyresvärd eller styrelsen för bostadsrättsföreningen som ansvarar för kontakterna kring din avfallshämtning.
Ditt restavfall (vanliga soppåsen) och matavfall hämtas av en av våra upphandlade samarbetspartners.
I avgiften för avfallshämtning som din fastighetsägare eller bostadsrättförening betalar ingår:
- Hämtning av hushållsavfallet
- Behandling av avfallet
- Att du kan lämna grovavfall, elavfall och farligt avfall till våra olika insamlingssystem;
- återvinningscentraler och återbruk,
- pop-up återbruk,
- miljöstationer samt mobila miljöstationen.
- Administration och information kring avfallshanteringen i Stockholm.
Avfallsguiden
Är du osäker på hur du ska sortera och var du ska lämna olika typer av avfall kan du kolla in vår sorteringsguide. Där kan du få svar på hur du sorterar tandborsten, kattsanden, stekpannan och mycket annat.
Hämtning av grovavfall
Har du behov av att få grovavfall, som t.ex. möbler, textilier, husgeråd och elavfall hämtat? Din fastighetsägare ska erbjuda dig och dina grannar möjlighet att sortera ut grovavfall minst två gånger per år. Du kan också beställa hämtning av grovavfall privat.
Läs mer om hämtning av grovavfall.
Nu är det obligatoriskt att sortera sitt matavfall
I Stockholm är det obligatoriskt att sortera sitt matavfall från 1 januari 2023. Har din fastighetsägare inte beställt insamling ännu eller om kärlen inte hunnit levereras så behöver du invänta att det blir möjligt att sortera i din fastighet.
Fastigheter med sopsug utan matavfall och svårare hämtställen med säck kommer att starta upp matavfallsinsamlingen 1 juli 2024.
Du kan inte själv anmäla dig för matavfallshämtning. Men finns insamling i fastigheten är det bara att sätta igång!
Här får du lite sorteringstips.