Sophämtning med sopsug
Flera områden med flerbostadshus i Stockholm är utrustade med en sopsug. Vi ansvarar för driften av sopsugarna i Norra Djurgårdsstaden och i Hagastaden.
Felanmäla sopsug
Vill du felanmäla sopsugen i Hagastaden eller Norra Djurgårdsstaden? Vi åtgärdar sopsugen om den t.ex. inte suger iväg avfallet som du lämnar i inkastet.
Norra Djurgårdsstaden:
- Ladda gärna ner appen Envac Reflow, där finns information om sortering och miljörum i området. I appen kan du även felanmäla sopsugen.
- Du kan också felanmäla sopsugen genom qr-koden på sopsugens inkast.
- Kontakta oss på e-post: ta_avfall@svoa.se
Hagastaden:
- Kontakta oss på e-post: ta_avfall@svoa.se
Frågor om driftavtal, priser eller fakturor
Fakturering för driftavtalen har pausats under en längre tid i väntan på insamlande av kund- och fastighetsuppgifter. Vi börjar nu i etapper fakturera berörda kunder retroaktivt för en period bak till och med 1 september 2024.
Har du andra frågor om er sopsug? Kontakta oss per e-post: ta_avfall@svoa.se
Vi ansvarar för driften av sopsugarna i Norra Djurgårdsstaden och i Hagastaden
Det är kommunfullmäktige som beslutat att vi ska driva stationära sopsugsanläggningar som anläggs i exploateringsområden på stadens mark.
En fastighet med sopsug har sopinkast där avfallet sugs iväg till behållare under marken. Även papperskorgar i parker och på gator i området kan vara anslutna till samma system. Sopsugssystemet ger färre transporter, mindre buller och utsläpp.




