Kostnader och bidrag för förpackningsinsamling
Hyresvärdar och bostadsrättsföreningar i Stockholm med insamling av förpackningsavfall för boende och hyresgäster på fastigheten har rätt till ett bidrag.

Bidraget
Insamlingen kan göras i miljörum, miljöstugor, bottentömmande behållare med mera på fastigheten.
Bidraget ska uppmuntra till att underlätta sorteringen av förpackningsavfall för de boende. Det ska även kunna användas till inköp av avfallskärlen.
Bidraget grundar sig på den modell som är fastslagen av Naturvårdsverket och som bekostas av förpackningsproducenterna. Bidraget kommer oftast inte att täcka hela kostnaden för insamlingen men är ett bidrag till er som har förpackningsinsamling.
För att bidraget ska täcka hela kostnaden för hämtning kan ni behöva fler eller större kärl. Och hämtning av kärlen ska ske enligt nedan:
- Pappers- och plastförpackningar varannan vecka
- Glas- och metallförpackningar var fjärde vecka
Oavsett antal kärl eller volym finns en maxtaxa. Denna maxtaxa gäller per hämtningstillfälle och per fraktion. Behöver hämtning ske oftare än ovan betalar du som fastighetsägare mellanskillnaden till din entreprenör. Läs mer om maxtaxan under rubriken kostnader.
Bidraget betalas ut automatiskt till er om ni har registrerat ett kontonummer hos oss. På Mina sidor kan du se vilket nummer som är anmält. Om ni inte har anmält något kontonummer till oss tidigare får ni istället en negativ faktura som kan användas som avdrag för andra fakturor från oss. Vill du få bidraget automatiskt går du in under din profil på Mina sidor och anmäler kontonummer.
Bidraget redovisas per kvartal och fastighet. Bidraget kommer sedan löpande när Naturvårdsverket gjort sina utbetalningar till oss.
Exempel på faktura för bidraget
Bidragsmodellen bygger på två delar.
- Antal lägenheter och eventuella samlokaliserade verksamheter som är anslutna till insamlingen. En samlokaliserad verksamhet är ett företag som hyr lokaler på en fastighet, som inte har ett eget avfallsabonnemang utan använder samma avfallstjänst som de boende. Här räknas den som en lägenhet. Verksamheter med egna avfallsabonnemang hos oss räknas inte in här.
- Hämtning minst en gång per kvartal av:
- pappersförpackningar,
- plastförpackningar,
- glasförpackningar och
- metallförpackningar
Ni behöver inte ha alla avfallsslag (fraktioner) för att få bidrag. Ni får bidrag för de fraktioner ni erbjuder boende och hyresgäster. Vi uppmuntrar, men ställer inte krav på, att ni erbjuder förpackningsinsamling förrän 2027. Vi ger heller inte finansiellt stöd för ombyggnad eller inrättande av det.
Beräkna ditt bidrag
Räkna ut ditt bidrag med hjälp av formuläret nedan.
Med reservation för att ändringar kan ske då vi utvecklar förpackningstjänsterna.
Kostnader
Hämtning av förpackningar från miljörum, innergård eller tomtgräns, 2025
Varje entreprenör sätter sin prislista, men den begränsas av en maxtaxa. Maxtaxan kan du läsa nedan och den gäller per hämtningstillfälle och per fraktion.
Priserna nedan anges inklusive moms.
- Hämtning i kärl, pris per gång: 289 kronor
- Hämtning från bottentömmande behållare: 715 kronor
- Hämtning av container: 1 925 kronor
- Budningsavgift: 500 kronor
Behållare ingår inte i avgiften.
Faktura och tilläggsavgifter
Det är företaget som hämtar avfallet som fakturerar dig. Ingen extra faktureringsavgift får tas ut.
Avgifterna ovan är de högsta som får tas ut för tjänsten. Men de upphandlade entreprenörerna kan erbjuda tilläggstjänster som inte omfattas av maxtaxan.
För fördjupad information se avfallstaxan för 2025, sidan 23.
Ansök
För att kunna betala ut korrekt bidrag till er kunder som har insamling av förpackningar behöver ni fylla i ett formulär. Där anger ni information som rör de fastigheter som har förpackningsinsamling hos er.
Om förutsättningarna för er ändras inför nästa utbetalning behöver hela formuläret fyllas i på nytt. För att få ett justerat bidrag behöver vi den befintliga och den uppdaterade informationen. Exempel på ändringar kan vara att fler fastigheter eller samlokaliserade verksamheter ansluter till förpackningsinsamling, försäljning av en fastighet, fler fraktioner samlas in eller liknande.
Har ni inga ändringar behöver ni inte göra något mer, bidraget löper på som vanligt.
Ansökningsperioden för kvartal fyra är öppen mellan 20 oktober och 31 december.
Ansökan för kvartal fyra är öppen och större fastighetsägare kan ladda ner och fylla i en Excelfil. Den hittar du på sidan för ansökan.
Speciallösningar
Är ni två eller flera närliggande fastigheter där de boende i den ena fastigheten saknar miljörum men lämnar sina förpackningar i den andra fastighetens miljörum? Då behöver fastighetsägaren som står på avtalet för insamlingen kontakta oss på kund@svoa.se för att göra en ansökan om bidraget. Ange "Delat-miljörum" i ämnesraden.
Faktakällor för utbetalning av bidrag
För att hantera bidraget till er med förpackningsinsamling på fastigheten använder vi ett antal faktakällor förutom den information vi får från er som kund. Vi hämtar avtalsinformation från era entreprenörer. Och hämtar även information om antalet lägenheter per fastighet från lägenhetsregistret. Det ajourhålls av Stockholms stadsbyggnadskontor och ägs av Lantmäteriet. Vi använder fastighetsregistret för fastighetsdata.