Flerbostadshus
Hyresvärd eller brf
Kostnader och bidrag för förpackningsinsamling
Hyresvärdar och bostadsrättsföreningar i Stockholm med insamling av förpackningsavfall för boende och hyresgäster på fastigheten har rätt till ett bidrag.
Bidraget
Insamlingen kan göras i miljörum, miljöstugor, bottentömmande behållare med mera på fastigheten.
Bidraget ska uppmuntra till att underlätta sorteringen av förpackningsavfall för de boende. Det ska även kunna användas till inköp av avfallskärlen.
Bidraget grundar sig på den modell som är fastslagen av Naturvårdsverket och som bekostas av förpackningsproducenterna. Bidraget kommer oftast inte att täcka hela kostnaden för insamlingen men är ett bidrag till er som har förpackningsinsamling.
För att bidraget ska täcka hela kostnaden för hämtning kan ni behöva fler eller större kärl. Och hämtning av kärlen ska ske enligt nedan:
- Pappers- och plastförpackningar varannan vecka
- Glas- och metallförpackningar var fjärde vecka
Oavsett antal kärl eller volym finns en maxtaxa. Denna maxtaxa gäller per hämtningstillfälle och per fraktion. Behöver hämtning ske oftare än ovan betalar du som fastighetsägare mellanskillnaden till din entreprenör. Mer om maxtaxan.
Ni får en negativ faktura som kan användas som avdrag för andra fakturor från oss. Bidraget redovisas per kvartal och fastighet. Bidraget kommer sedan löpande när Naturvårdsverket gjort sina utbetalningar till oss.
Bidragsmodellen bygger på två delar.
- Antal lägenheter och eventuella samlokaliserade verksamheter som är anslutna till insamlingen. En samlokaliserad verksamhet är ett företag som hyr lokaler på en fastighet, som inte har ett eget avfallsabonnemang utan använder samma avfallstjänst som de boende. Här räknas den som en lägenhet. Verksamheter med egna avfallsabonnemang hos oss räknas inte in här.
- Hämtning minst en gång per kvartal av:
- pappersförpackningar,
- plastförpackningar,
- glasförpackningar och
- metallförpackningar
Ni behöver inte ha alla avfallsslag (fraktioner) för att få bidrag. Ni får bidrag för de fraktioner ni erbjuder boende och hyresgäster. Vi uppmuntrar, men ställer inte krav på, att ni erbjuder förpackningsinsamling förrän 2027. Vi ger heller inte finansiellt stöd för ombyggnad eller inrättande av det.
Räkneexempel för bidrag för fastighet med 40 hushåll och en samlokaliserad verksamhet*:
Antal lägenheter | Antal samlokaliserade verksamheter | Typ av förpackning/ fraktion | Bidrag per lägenhet och samlokaliserad verksamhet/år |
Total bidrag/år |
40 | 1 | Papper | 148 kr | 6 068 kr |
40 | 1 | Plast | 120 kr | 4 920 kr |
40 | 1 | Glas | 60 kr | 2 460 kr |
40 | 1 | Metall | 32 kr | 1 312 kr |
Totalt | 360 kr | 14 760 kr |
Scrolla i sidled för att se hela tabellen i mobilen ->
*Summorna är exklusive moms och uppdateras en gång per år. De uppdaterades den 16 februari 2024 enligt årlig indexering från Naturvårdsverket.
Med reservation för att ändringar kan ske då vi utvecklar förpackningstjänsterna.
Beräkna ditt bidrag
Räkna ut ditt bidrag med hjälp av formuläret nedan.
Kostnader
Varje entreprenör sätter sin prislista, men den begränsas av en maxtaxa. Maxtaxan är 289 kronor* inklusive moms per hämtningstillfälle och fraktion. Denna summa får inte överskridas av de upphandlade aktörerna men de kan erbjuda tilläggstjänster som inte omfattas av maxtaxan.
* Denna maxtaxa är för insamling i kärl. Andra tekniklösningar har andra maxtaxor. För fördjupad information se avfallstaxan för 2025, sidan 23.
Ansök
För att kunna betala ut korrekt bidrag till er kunder som har insamling av förpackningar behöver ni fylla i ett formulär. Där anger ni information som rör de fastigheter som har förpackningsinsamling hos er.
Om förutsättningarna för er ändras inför nästa utbetalning behöver hela formuläret fyllas i på nytt. För att få ett justerat bidrag behöver vi den befintliga och den uppdaterade informationen. Exempel på ändringar kan vara att fler fastigheter eller samlokaliserade verksamheter ansluter till förpackningsinsamling, försäljning av en fastighet, fler fraktioner samlas in eller liknande.
Har ni inga ändringar behöver ni inte göra något mer, bidraget löper på som vanligt.
Ansökningsperioden för kvartal två är öppen mellan 21 april och 30 juni.
Ansökan för kvartal två är öppen och större fastighetsägare kan ladda ner och fylla i en Excelfil. Den hittar du på sidan för ansökan.
Speciallösningar
Är ni två eller flera närliggande fastigheter där de boende i den ena fastigheten saknar miljörum men lämnar sina förpackningar i den andra fastighetens miljörum? Då behöver fastighetsägaren som står på avtalet för insamlingen kontakta oss på kund@svoa.se för att göra en ansökan om bidraget. Ange "Delat-miljörum" i ämnesraden.
Faktakällor för utbetalning av bidrag
För att hantera bidraget till er med förpackningsinsamling på fastigheten använder vi ett antal faktakällor förutom den information vi får från er som kund. Vi hämtar avtalsinformation från era entreprenörer. Och hämtar även information om antalet lägenheter per fastighet från lägenhetsregistret. Det ajourhålls av Stockholms stadsbyggnadskontor och ägs av Lantmäteriet. Vi använder fastighetsregistret för fastighetsdata.