Till sidans huvudinnehåll

Hur bygger man tunnel när berget är svagt?

2023-12-06 Den nya avloppstunneln från Bromma till Sicklaanläggningen har nu hunnit bli en hel mil lång. Fyra kilometer återstår att spränga ut. En del av tunneln under Mälaren sprängs i så kallad svaghetszon, och då måste vi förstärka berget mer än vanligt för att tunneln ska vara säker.

Här berättar vår samordnande byggledare Hans Sundström om de särskilda utmaningarna med att spränga ut Mälarpassagen.

Ni spränger inte så ofta i Mälarpassagen just nu. Varför då?

– Det beror på att vi måste spränga oss igenom svaghetszoner, alltså partier med sämre berg som är kraftigt uppsprucket och vattenbärande. Vi måste hela tiden förstärka och täta tunneln för att säkerställa stabiliteten och minska inläckaget av vatten.

Vad gör ni när ni inte spränger?

– Vi spränger fram tunneln på samma sätt som vi brukar, men det är mycket mera omfattande nu när vi är i en svaghetszon. Vi behöver mer bergbultar och mer sprutbetong för att förstärka tunneln. Vi spränger också kortare salvor, tre meter åt gången.

Är det inte farligt att jobba i tunneln om berget är svagt?

– Nej, faktiskt inte. Nu när vi är i en svaghetszon är vi hela tiden medvetna om bergets kvalitet och vi har metoder och tekniska lösningar för att tunneln ska hålla hela tiden. Vi planerar och arbetar systematiskt med säkerheten i fokus. Det är svårare om det svaga berget kommer oförutsett.

Varför måste ni ibland spränga på natten?

– När berget är sprucket, som det är i svaghetszonerna, har det kortare så kallad ståtid. Det finns då risk att berget rasar om man lämnar det obehandlat. Därför måste vi alltid förstärka tunneln direkt efter sprängningen. Och vi måste skjuta sprängsalvan så fort den är laddad. Genom att alltid ha aktivitet vid tunnelfronten minimerar vi risken att något händer.

Hur vet ni att berget är svagt?

– Genom att göra långa borrningar där vi borrar ut en bergkärna på upp till 150 meter kan vi se hur berget ser ut framåt. I tunneln som drivs från Eolshäll ser vi att vi nu har olika grader av sämre berg framför oss. Det betyder att vi måste arbeta enligt de säkerhetsrutiner som vi har i svaghetszoner under de kommande månaderna.

– I tunneln som drivs från Smedslätten är vi nu ute ur svaghetszonen, även om det kan komma korta perioder av sämre berg även där.

SFAL Eolshäll 2023-10-04 (1).webp

Vid tunnelfronten i Mälarpassagen. 14 meter långa bergbultar har borrats in som ett paraply för att hålla ihop tunnelkonturen framåt. Bultarna borras in först för att det inte ska ramla in berg när tunneln sprängs ut. Efter att man sprängt sprutas tak och väggar med betong, ett armeringsnät sätts upp och sedan ytterligare ett lager med sprutbetong.