Till sidans huvudinnehåll

Restaurang och storkök

Riktlinjer och tekniklösningar

Riktlinjer och tekniklösningar

Krav att ha abonnemang för sophämtning

Vi har det övergripande ansvaret för avfallshantering i Stockholm. Samtliga företag, verksamheter och flerbostadshus är skyldiga att ha ett abonnemang för hämtning av hushållsavfall hos oss. Abonnemanget tecknas i eget namn eller genom fastighetsägaren. Om din verksamhet hyr lokalen kan det vara så att ert abonnemang tecknas av fastigehtsägaren.

Dispens kan ansökas hos miljöförvaltningen för hämtning av avfall från annan plats än förvaringsplatsen inom fastigheten. Till exempel om två fastigheter samordnar sophämtningen på en gemensam plats.

Om flera verksamheter delar soprum ska i regel fastighetsägaren eller en av verksamheterna stå för abonnemanget. Flera abonnenter i samma soprum tillåts endast om det går att säkerställa vems sopor som hör till vem.

Se också

Fettavskiljare – ett krav för livsmedelslokaler

Fett sätter igen avloppsledningar. Eftersom ledningsnätet är dimensionerat för att ta emot spillvatten av hushållskaraktär måste verksamheter som storkök, gatukök, restauranger, bagerier med flera ha en EU-godkänd fettavskiljare installerad.

Matavfall – lösningar och regler

Det är obligatoriskt att sortera matavfall i restaurang och storkök. Här berättar vi vilka olika sorters abonnemang du kan välja mellan.

Matavfallskvarn till tank

Avfallskvarn är ur flera aspekter ett bra sätt för restauranger att hantera sitt matavfall. Det finns två olika typer och i båda modellerna mals matavfallet i en kvarn placerad i exempelvis diskutrymme eller kök och båda töms av en slambil. De två systemen skiljer sig åt när det gäller kvarn och tömning. Det finns flera leverantörer av båda systemen.

Livsmedelsanläggningar med utsläpp av processvatten

Om processvattnet släpps till spillvattennätet är det viktigt att verksamhetsutövaren säkerhetsställer att vattnet inte kan skada eller sätta igen ledningsnät och pumpstationer.