Driftstörningar i sophämtningen

Driftstörningar i sophämtningen

Anmäl utebliven sophämtning

Senast uppdaterad:

Vanliga frågor och svar om driftstörningen

  • Vart ska jag höra av mig när soporna inte hämtats?

    Vi uppmanar dig att reklamera varje utebliven sophämtning. Alla inkomna reklamationer registreras och skickas till entreprenören. Reklamera i första hand via e-tjänsten om du är fastighetsägare och via webbformulär eller mejl i andra hand. Om du är boende i flerfamiljshus kan du mejla på kund@svoa.se. Kundtjänst arbetar för fullt med att ta hand om reklamationer inkomna via mejl. 

  • Jag har reklamerat massor av gånger, varför händer ingenting?

    Vi skickar varje reklamation till entreprenören. Att du ännu inte har fått hämtning kan bero på att entreprenören ligger efter eller inte kommer in i soprummet av någon anledning. 

  • Varför hämtar inte entreprenören på ordinarie dag?

    Personalen är ny och det tar tid för dem att lära sig områdena, därav driftstörningarna. 

  • Om hämtpersonalen inte kommer in i soprummet, finns det något jag kan göra?

    När du reklamerar utebliven hämtning, uppge gärna om soprummet är låst och om portkod eller nyckel behövs, gärna tillsammans med dina kontaktuppgifter. Då skickar vi informationen till entreprenören. Kanske finns det någon som kan öppna soprummet tillfälligt tills driftstörningen är över? 

  • Vad kan jag som kund göra för att minska sopmängden?

    Vi ber dig att sortera dina sopor extra noga. Lämna till exempel dina förpackningar till återvinningsstationen. Förpackningsinsamlingen fungerar som vanligt.

  • Mitt soprum är fullt, kan jag slänga soporna någon annanstans?

    Containrar för hushållssopor finns utplacerade på fyra av våra återvinningscentraler; Sätra, Östberga, Vantör (Återvinningscentralen Trädgård) och Lövsta. Observera att det inte finns någon container på Bromma ÅVC. Containrarna finns tillgängliga under återvinningscentralernas öppettider.

    Övriga containrar samt den ambulerande sopbilen har tagits bort från och med vecka 3.

  • Jag betalar för en tjänst som ni inte utför, hur får jag ersättning för det?

    Vi har tjänstegaranti för sophämtningen. Vid tre eller flera befogade reklamationer inom en faktureringsperiod, för närvarande tre månader, utgår en kompensation på sophämtningsavgiften. Du som kund behöver inte göra något särskilt, utöver att anmäla dina uteblivna sophämtningar, för att kompensationen ska dras av på nästa faktura. Läs mer om vår tjänstegaranti här.

Senast uppdaterad:

Tjänstegaranti - ersättning för utebliven sophämtning

Senast uppdaterad:

Skadeanmälan

Senast uppdaterad:

Låt kärlet stå framme eller lämna soprummet olåst

Senast uppdaterad:

Minska sopmängden genom att sortera

Senast uppdaterad:

Informationsanslag

Senast uppdaterad:

Karta sophämtningsområden

Senast uppdaterad: