Flerbostadshus
Hyresvärd eller BRF
Ansökan om bidrag
Hyresvärdar och bostadsrättsföreningar i Stockholm som har insamling av förpackningsavfall för sina boende och hyresgäster på fastigheten har rätt till ett bidrag. Bidraget ska uppmuntra till att underlätta sorteringen av förpackningar för de boende.
Ansökan för att få bidrag
Ansökningsperioden för kvartal två är öppen mellan 21 april och 30 juni. Du kan göra din ansökan tidigast det kvartal tjänsten startar.
Du behöver göra en ansökan om:
- det är första gången du ansöker om bidrag
- någon uppgift blev fel när du fyllde i ansökan
- det har skett ändringar sedan du skickade in din ansökan (exempelvis försäljning av fastighet). Tänk på att du behöver fylla i hela ansökan igen, med den befintliga och den uppdaterade informationen.
Viktigt: Har du skickat in en ansökan vid ett tidigare tillfälle och inte har några ändringar? Då behöver du inte göra något, bidraget löper på.
Ansökan för bidrag - Förpackningsinsamling
För att få korrekt bidrag behöver fastighetsägare, som har en till fem fastigheter med förpackningsinsamling, fylla i formuläret nedan. När du skickat in formuläret får du en bekräftelse till e-postadressen du angivit.
Du som har fler än fem fastigheter och/eller fler än fyra samlokaliserade verksamheter ska ladda ner, fylla i Excel-filen och skicka den till kund@svoa.se: Mall - ansökan bidrag (ladda ner)
Är ni två eller flera fastighetsägare där de boende i den ena fastigheten saknar miljörum men lämnar sina förpackningar i den andra närliggande fastighetens miljörum? Då behöver fastighetsägaren som står på avtalet för insamlingen kontakta oss på kund@svoa.se för att göra en ansökan om bidrag för båda fastigheterna. Ange "Delat-miljörum" i ämnesraden.
Har du frågor kan du kontakta kund@svoa.se så hjälper vi dig.
Ordförklaringar:
Samlokaliserad verksamhet: Det är en verksamhet som hyr lokaler på en fastighet, som inte har eget avfallsabonnemang utan använder samma avfallstjänst som de boende. Verksamheter med egna avfallsabonnemang hos oss räknas inte in här.
Fastighetsbeteckning: En fastighet är en avgränsad del mark med egen fastighetsbeteckning. På en fastighet kan det finnas flera byggnader och hämtställen för avfall. Fastighetsbeteckningen består av ett namn, ett blocknummer, ibland följt av ett kolon och ett enhetsnummer. Alla delar måste uppges i formuläret. Exempel: Sjöresan 1, Filmduken 1, Berget 11.
FNI: Insamling av förpackningar på fastigheten för boende och samlokaliserade verksamheter.
Tidplan för utbetalning av bidraget
Alla som har rätt till bidrag för insamling av förpackningar får bidrag löpande i efterhand när Naturvårdsverket gjort sina utbetalningar till oss. Utbetalningen sker i efterskott fyra gånger per år. Du får en negativ faktura som kan användas som betalning för andra fakturor från oss. Bidraget redovisas per fastighet.
Men om förutsättningarna för er ändras inför nästa utbetalning behöver hela formuläret fyllas i på nytt för att få justerat bidrag. Med den befintliga och den uppdaterade informationen. Exempel på ändringar kan vara att fler fastigheter eller samlokaliserade verksamheter ansluter, försäljning av en fastighet, fler fraktioner samlas in eller liknande.