Krav på företag att registrera farligt avfall

Sverige behöver bättre kontroll på farligt avfall. Därför måste företag och verksamheter från den 1 november 2020 rapportera uppgifter om farligt avfall till ett avfallsregister hos Naturvårdsverket. Detta gäller alla verksamheter som hanterar farligt avfall.
Nästan alla verksamheter använder produkter som klassas som farligt avfall, som elektronik, ljuskällor och lysrör. Farligt avfall kräver säker hantering eftersom det kan vara brandfarligt, frätande eller giftigt för människor och miljö. Exempel på farligt avfall är sådant som kan vara giftigt, cancerframkallande, frätande, fosterskadande, miljöfarligt, smittförande eller brandfarligt.
Kontakta personalen på återvinningscentralen
Företagare ska alltid kontakta personal på återvinningscentralen innan inlämning för att få avfallet registrerat.
Företag har endast tillstånd att lämna följande slags farligt avfall på Stockholms återvinningscentraler:
- impregnerat trä
- batterier och bilbatterier
- elavfall – elektronik, tv/monitorer, ljuskällor, lysrör, kyl/frys och vitvaror
För annat farligt avfall hänvisas företag till avfallsanläggningar som tar emot sådant avfall.
Få avfallet hämtat av ett godkänt företag
Ett enkelt sätt att hantera farligt avfall är att anlita ett godkänt företag som hämtar upp avfallet och transporterar det till en behandlingsanläggning.
EU skärper kraven
EU-länderna behöver ställa om till en cirkulär ekonomi. Därför har medlemsländerna beslutat om gemensamma åtgärder för att minska avfallsmängderna, höja ambitionerna för avfallshantering och materialåtervinning samt säkerställa korrekt hantering av farligt avfall. Eftersom det inte funnits tillräcklig information om hantering av farligt avfall, har EU beslutat att stärka systemen för registrering och spårbarhet genom att inrätta elektroniska register för farligt avfall.