Fastighetsägare kan erbjuda sina boende insamling av förpackningar. Det betyder att boende kan lämna förpackningar till återvinning i anslutning till sin bostad och hämtas av en entreprenör.
Förra året blev matavfallsinsamling obligatoriskt. Som fastighetsägare ansvarar du för att boende och verksamheter i fastigheten kan sortera sitt matavfall. Här hittar du information om hur du kan beställa hämtning av
Fastighetens restavfall – soppåsen – hämtas av en entreprenör som är upphandlad av oss. Som fastighetsägare ansvarar du för att anordna och underhålla soprum, säckställning eller kärl och annat som krävs för att
Flera områden med flerbostadshus i Stockholm är utrustade med en sopsug. Vi ansvarar för driften av sopsugarna i Norra Djurgårdsstaden och i Hagastaden.
Vill du erbjuda de boende en plats i er fastighet för att lämna miljöfarligt avfall som vi sedan hämtar? Då behöver ni ha ett särskilt utrymme för det som uppfyller vissa regler.
Du kan ansöka om uppehåll i sophämtningen om din fastighet inte ska nyttjas under en längre period, minst 4 veckor. Till exempel om huset ska renoveras och ingen ska bo där under tiden.
2025 höjs vatten- och avloppstaxan med 40-45 kronor per månad för en lägenhet eller villa. Avfallstaxan höjs med 13 kronor per månad för en lägenhet och 21 kronor per månad för en villa.