Varför?
Den tunnel som tar hand om dagvattnet från Söderort idag är sammankopplad med utloppsledningarna från Henriksdals reningsverk. Det medför flera problem. Ett exempel är att det blir så trångt i ledningarna vid kraftiga regn att avloppsvatten ibland måste bräddas och släppas ut orenat. Med kommande klimatförändringar kan vi förvänta oss fler kraftiga regn. Havsnivån beräknas också bli högre i framtiden, vilket försämrar kapaciteten på vattenledningarna.
Genom att separera dagvattnet från reningsverkets avloppsvatten kan vi undvika att behöva släppa ut orenat avloppsvatten vid skyfall.
Hur?
Nya Östbergatunneln byggs från norra Hammarbyhöjden och passerar under Hammarbybacken, Sickla kanal, Sickla udde, Värmdöleden, Henriksdalsberget och mynnar sedan ut i Saltsjön vid Finnboda. Tunnelsträckningen behöver anpassas till både geologiska förutsättningar och andra tunnlar i området. Vi behöver bland annat ta hänsyn till andra avloppsledningar som ansluter till Henriksdals reningsverk och till nya tunnelbanan som kommer att byggas ut till Nacka.
Två arbetstunnlar behövs för att bygga tunneln. En tunnelmynning kommer att ligga i skogen väster om Hammarbybacken och en vid Finnboda nedanför Danvikshem. Vid tunnelmynningarna anläggs etableringar under byggtiden, och transporter kommer att åka till och från områdena. Tunneln byggs från båda hållen genom att borra och spränga.
Vårt mål är att störa boende så lite som möjligt. De som direkt berörs av tunnelbygget eller av transporter från bygget kommer att få löpande information. I ett område som sträcker sig cirka 150 meter utanför tunnelkorridoren kommer byggnader, brunnar med mera att inventeras inför bygget av tunneln.
När?
Enligt planen ska tunneln börja byggas 2022 och vara klar 2025.