Nybliven husägare
Vet du hur ofta dina sopor töms eller var din närmsta återvinningsstation är? Kanske funderar du på hur mycket vatten man gör av med i ett småhus? Här har vi samlat länkar och information som kanske är extra bra att ha när du precis flyttat in i en villa eller radhus.

Vi vill börja med att hälsa dig välkommen till oss på Stockholm Vatten och Avfall!
Det är vi som ansvarar för avfallshantering samt vatten och avlopp i Stockholm.
Kontakt och Mina Sidor
Ditt abonnemang, hämtdagar för avfall och fakturor hittar du på Mina Sidor
Vill du komma i kontakt med vår kundtjänst är det enklast att du mejlas oss på kund@svoa.se. Vill du hellre ringa så når du oss på telefonnummer 08-522 120 00.
Avfallstjänster
Vi ansvarar för sophämtning, förpackningsinsamling samt insamling av grovavfall och farligt avfall. Vi har flera tjänster för att du ska kunna återvinna och återbruka på ett så effektivt och miljövänligt sätt som möjligt. Information om våra avfallstjänster
I ditt sophämtningsabonnemang ingår kärl för ditt avfall. Som kund ansvarar du för att kärlen står på rätt sätt, är lätt tillgängliga samt att avfallet är rätt sorterat – felsortering gör att avfallet inte kan återvinnas och kan göra att det inte hämtas. Du har även ansvar för rengöring och underhåll av behållare. På vintern kan soporna frysa fast i kärlet, vi har flera tips på hur du kan undvika det.
På sommaren kan sopkärlen lukta om det blir mycket varmt, vi har tips för hur du undviker det också.
I Stockholm sorterar vi ut matavfallet, det blir biogas och gödsel. Behöver du fler påsar att sortera i? Läs mer hur du beställer fler matavfallspåsar.
Avfallshämtning sker normalt vardagar mellan 06:00 och 22:00. Om avfallet inte har hämtats före klockan 22 kan du reklamera sophämtningen. Felanmäl utebliven sophämtning.
Hur sorteras tallriken som gick sönder i flytten? Eller den där prylen som verkade livsnödvändig när du packade men som nu inte alls får plats i nya förrådet? I vår Sorteringsguide finns svaret på nästan alla dina frågor.
Från 2026 kommer du kunna sortera dina förpackningar i särskilda kärl direkt på tomten. Redan nu kan du få tips om hur du förbereder dig, läs mer om Närsorterat.
Vattentjänster
Vi levererar gott, rent kallt kranvatten och renar avloppsvattnet. Vi har ansvar för ledningsnätet fram till din tomtgräns. Du kan kontakta oss för vatten- och avloppsrelaterade fel på allmän mark. Har du stopp i avloppet eller andra problem inne i fastigheten kontaktar du en fackman inom området.
Du vet väl att du bara får spola ner kiss, bajs och toapapper i toaletten? Våtservetter och annat skräp orsakar stopp som kan bli dyra både för dig och oss.
Fett ska inte heller spolas ner i avloppet, det sätter också igen rören. Torka av stekpannan med ett hushållspapper innan du diskar den. Har du mycket fett, häll det i en pet-flaska som lämnas på återvinningscentraler, miljöstationen eller någon av våra mobila återvinningstjänster.
Läs av din vattenmätare minst en gång per år
Läs av din vattenmätare regelbundet, åtminstone en gång per år, så att din faktura stämmer överens med din faktiska förbrukning. Annars baseras din faktura på en schablon och du kan behöva betala mer i efterhand. Rapportera mätarställningen via Mina Sidor. Här kan du läsa mer om hur du läser av vattenmätaren.
Sms-tjänst
Anmäl dig till vår sms-tjänst för att få information vid eventuella driftstörningar. Då kan vi meddela dig om vi exempelvis behöver stänga av vattnet. Anmäl till sms-tjänst.
Regnvatten och översvämning
Du har ansvar för att ta hand om regnvatten inom din tomt. Här kan du läsa våra bästa tips för att förebygga översvämningar i ditt hus.
När det är dags att flytta, läs av vattenmätaren för korrekt slutfaktura och gör ditt ägarbyte.
Din faktura
Vi fakturerar kvartalsvis, om inget annat överenskommits. Här läser du om din faktura och våra priser.
Återigen, välkommen!
Med vänlig hälsning,
Stockholm Vatten och Avfall



