Sista sprängningen i avloppstunneln

2024-12-04 Efter 4,5 år är sprängningarna för den nya avloppstunneln nu helt klara. Den 4 december 2024 möttes tunnelfronterna från Eolshäll och Smedslätten och det blev ett lyckat genomslag djupt under Mälaren.
I och med dagens sprängning är den 14 kilometer långa avloppstunneln mellan Bromma och Sickla färdigsprängd.
Det var i maj 2020 som den allra första sprängningen för den nya avloppstunneln gick av stapeln i Smedslätten. Sedan dess har tunneln vuxit fram djupt under Bromma, Hägersten, Liljeholmen, Årsta och Hammarbyhöjden. Den 4823:e och sista sprängningen skedde 90 meter under Mälarens yta, mitt emellan Smedslätten och Eolshäll. 14 kilometer avloppstunnel är nu helt utsprängd.
Avloppstunneln har drivits fram från sex platser, och som mest har vi drivit tunnel på tio fronter samtidigt.
När avloppstunneln är klar att tas i bruk 2027 kommer den att leda Brommas och Västerorts avloppsvatten till Henriksdals reningsverk för att renas med ny effektiv membranteknik. Med tunneln kommer vi också att kunna halvera antalet bräddpunkter till Mälaren, där vi ibland måste släppa ut orenat avloppsvatten när det regnar mycket. På så sätt blir både Östersjön och Mälaren renare med vår nya avloppstunnel.
Innan tunneln kan tas i bruk återstår det en hel del arbeten. Delar av tunneln där avloppsvattnet rinner fritt utförs först bottenrensning med efterföljande fyllning och slutligen gjuts en betongvagga i botten av tunneln. I Mälarpassagen ska vi bygga en väg och klä in tunneln i betong, och sedan ska vi montera flera stora avloppsledningar. Därtill kommer omfattande installationsarbeten.
Slutligen sker anslutning av befintliga tunnlar och anläggningar i Bromma och Eolshäll och tunneln ska tas i full drift 2027.