Vill någon komma in i din fastighet?

Vi vill ibland komma in i din fastighet för byten eller undersökningar. Samtidigt får vi in rapporter att bedragare utger sig för att vara från oss för att få komma in hos våra kunder. Vi utför inga byten av vattenmätare eller spolning av ledningar i villor eller radhus just nu. Här reder vi ut när och varför vi vill ha tillgång till din fastighet samt när du ska se upp för bedragare.
Bedragare utger sig för att vara från Stockholm Vatten och Avfall
Vi får samtal om att någon skickar sms och ringer till våra kunder och uppger sig komma från oss för att byta vattenmätare och spola ledningar.
Under sommaren gör vi inga byten av vattenmätare. Får du samtal som gäller detta rekommenderar vi dig att vara vaksam samt kontakta polisen. Vid vattenmätarbyten aviseras du först via brev och du får information om att du kan boka om tiden via Mina sidor.
Vi får även rapporter om att någon eller några ringer och uppger sig komma från oss och vill komma in i fastigheten för att spola ledningar. Ibland nämns även ett pris och att de ger en rabatt till pensionärer.
Får du samtal som gäller byten av vattenmätare eller spolning av ledningar i förebyggande syfte rekommenderar vi dig att vara vaksam samt kontakta polisen om de uppger sig komma från Stockholm Vatten och Avfall.
Vi spolar inte ledningar i förebyggande syfte
Stockholm Vatten spolar inte ledningar hos privata fastighetsägare. Fastighetsägaren behöver först göra en felanmälan, därefter tar vi kontakt och gör en analys om vi behöver utföra spolning av ledningarna till fastigheten.
Vill en fastighetsägare spola sina ledningar bokas det in av fastighetsägaren själv. Bor du i lägenhet är det din hyresvärd eller BRF-styrelse som bokar in det. De ska lämna information i förhand till dig.
De entreprenörer som vi använder är Ragn-Sells, Foria eller Serwent. Vid tveksamheter kontakta vår kundtjänst. Telefon: 08-522 120 00 alternativt E-post: kund@svoa.se
Vi utför inte ledningsarbeten inne i någon fastighet. Vi spolar inte ledningar i förebyggande syften.
Vi utför inga byten av vattenmätare i villor eller radhus just nu
Med jämna intervall byter vi vattenmätare. Vi kallar det för revisionsbyten och det görs vart tionde år för mindre vattenmätare (småförbrukare). Just nu gör vi inga planerade byten av vattenmätare i villor eller radhus.
Går din mätare plötsligt sönder lagar vi den såklart. Gör en felanmälan via vår webb: Felanmäl vatten och avlopp i Stockholm och Huddinge | Stockholm Vatten och Avfall
När vi ringer eller sms:ar dig
Om vi sms:ar dig gör vi det från nummer som skrivs som SVOA (avisering för till exempel Pop-up återbruk) eller SVOAse (information om störning) i din inkorg.
Alternativt från något av numren 073-012 21 66 och 076-686 19 71 (avisering om sprängning för Stockholms framtida avloppsrening).
Om vi ringer upp dig så ringer vi alltid från ett nummer som du kan söka på och kontrollera att det tillhör oss.
Så här görs byten av vattenmätare
Byten av vattenmätare görs av en upphandlad entreprenör. Inför ett sådant byte skickar vi ut ett brev till dig med en avisering om att mätaren ska bytas, i brevet föreslår vi en dag och en tid. Om du behöver ändra tid loggar du in på Mina sidor och bokar om tiden enligt instruktion i brevet.
Så här kontrollerar du att det är på uppdrag av oss som din vattenmätare ska bytas
Vill du kontrollera att ett byte av vattenmätare ska ske på din adress så loggar du in på Mina sidor och kontrollerar om du kan byta tid för byte av vattenmätare. Om sidan för att boka om tiden är öppen för dig och du kan boka om så är bytet av vattenmätare beställt på uppdrag av oss. Är sidan för att boka om tiden stängd för dig så kan du avfärda samtalet som en bluff.
Personalen ska legitimera sig vid bytet
Personalen brukar vanligen legitimera sig direkt när de kommer men kan annars göra det på uppmaning. De har alltid arbetskläder som visar vilken firma de arbetar för. Id-kortet de använder är ett så kallat ID06-kort med bild och namn samt logotyp från företaget som utfärdat kortet.