Till sidans huvudinnehåll

Nu har majoriteten av villaägarna separat matavfallsinsamling

bild Nu har majoriteten av villaägarna separat matavfallsinsamling

Stockholmare som bor i villa och som har beställt separata kärl för matavfallsinsamling är för första gången fler än de villaägare som slänger allt hushållsavfall i samma kärl. Störst är förändringen bland villaägarna i Hässelby-Vällingby där viljan att sortera ut matavfall har ökat med 12 procent på drygt ett år.

I Kista-Rinkeby är det norm bland villaägarna att sortera ut sitt matavfall. De har länge lett utvecklingen och idag har 70 procent ett separat matavfallskärl. Även i Skarpnäck finns det ett stort engagemang för att sortera matavfall vilket har medfört att 68 procent av villaägarna har separat matavfallsinsamling.

- Den utveckling vi nu ser är en milstolpe. 55 procent av alla villaägare i Stockholm har idag på helt på frivillig basis valt separat matavfallsinsamling. Det innebär att det är fler som har engagerat sig för att sortera ut sitt matavfall än de som inte gör det, säger Johanna Göransson, Stockholm Vatten och Avfall.

Andelen villaägare med separat matavfallsinsamling är för första gången högre än 50 procent i samtliga områden i Stockholm. Störst är förändringen i Hässelby-Vällingby med en ökning om 12 procent, men även i Bromma och Spånga har andelen som sorterar ut sitt matavfall ökat med nio procent på ett drygt år.

Under 2020 samlades det total in 24 633 ton matavfall i Stockholm en resurs som återvinns till biogas och vars efterfrågan ökar kraftigt. Det matavfall som samlades in i Stockholm under föregående år motsvarar årsförbrukningen för 4 680 bilar som kör tusen mil per ett år.

Fakta

Varje vår delas en årsförbrukning av matavfallspåsar ut till alla villakunder som har matavfallsinsamling. I år börjar utdelningen den 15 mars och pågår fram till den 11 april.

För mer information: www.svoa.se/matavfall

Visste du att…..

- Var fjärde matkasse som bärs hem kastas

- Med 5 kg matavfall kan en personbil köra nästan en mil