För övriga typer av verksamheter, så som kontor med mera, och hushåll börjar obligatoriet att gälla från 2023. Men alla som serverar mer än 25 portioner per dag blir alltså skyldiga att skilja matavfallet från övriga sopor 2021.
För övriga typer av verksamheter, så som kontor med mera, och hushåll börjar obligatoriet att gälla från 2023. Men alla som serverar mer än 25 portioner per dag blir alltså skyldiga att skilja matavfallet från övriga sopor 2021.
Vi behöver bli bättre på att ta till vara den resurs som matavfallet är. Idag får vi in cirka 29 procent av det matavfall som vi stockholmare genererar. Att det inte är mer finns det flera orsaker till – bland annat stadens infrastruktur. Många fastigheter har trånga utrymmen och i Stockholms innerstad har många säckhämtning.
Men många verksamheter har möjlighet att sortera. Då handlar det mer om att fatta beslut, komma igång, utbilda sin personal och hitta fungerande vardagsrutiner. För andra kan det behövas andra tekniklösningar för att kunna sortera.
Restauranger och fastighetsägare, som har svårigheter att uppfylla kravet, kan ansöka om dispens. Ansökan om dispens ansvarar alltid fastighetsägaren för, även om abonnemanget ligger hos restaurangen. Dispensanmälningar kommer att hanteras av miljöförvaltningen. Kontakta miljöförvaltningen för mer information om regler och information om hur processen för dispensansökan ska fungera.
Genom att sortera ut matresterna, som blir biogas och biogödsel, bidrar du med klimatnytta och till ett regionalt kretslopp. Dessutom sparar du pengar. Eftersom vi vill uppmuntra till utsortering av matavfall har de restauranger som sorterar ut matavfall i dag en lägre avgift för hämtningen av sitt restavfall.
Den ekonomiska vinsten är förstås viktig, men det finns fler fördelar med att sortera ut matavfallet. Sorteringen bidrar starkt till restaurangens hållbarhetsprofil. Tack vare sorteringen blir du med stor säkerhet mer medveten om hur mycket mat som faktiskt slängs, vilket i sin tur kan leda till minskat svinn.
Genom att sortera ut matavfallet får du bättre koll på matsvinnet, och kan minska kostnaderna på inköp. Dessutom kan du berätta för dina gäster att skalrester och annat matavfall gör miljönytta.
Det är hög tid att ta tag i matavfallsfrågan. Obligatoriet är igång och miljöförvaltningen har börjat tillsynen.
För att sorteringen av matrester ska fungera krävs rätt förutsättningar i din fastighet. Många har redan rätt förutsättningar och kan anmäla sig direkt. Andra behöver kanske hjälp att se över olika alternativ för bra lösningar. Oavsett så kan du skicka in en intresseanmälan så hjälper vi till så att ni kan komma igång eller se över alternativen ni har.
Om det i dag inte finns förutsättningar för att ha separat matavfallsinsamling i lokalerna/fastigheten, behöver du koppla in din hyresvärd. Det är nämligen fastighetsägaren som ska säkerställa att rätt förhållanden finns. Det är också fastighetsägaren som, i den mån det behövs, ges möjlighet att söka tillfällig dispens hos miljöförvaltningen.
Om det inte går att införa matavfallsinsamling på grund av fastighetens utformning så kan fastighetsägaren ansöka om dispens hos miljöförvaltningen.
Om ni inte börjar matavfallssortera eller ansöker om dispens så kan miljöförvaltningen inleda ett tillsynsärende. Tillsynskostnader debiteras enligt miljöförvaltningens taxa.
Vi har ett mål i staden att vi ska samla in 70 procent av allt matavfall som uppkommer separat så att det kan behandlas biologiskt. Det är ett steg i arbetet med att minska de fossila utsläppen. Vi måste nu öka takten för att nå målet.
När obligatoriet träder i kraft ska du redan ha ett matavfallsabonnemang. Annars så snart som möjligt. Väljer du att ordna matavfallsinsamling innan miljöförvaltningen kontaktar dig slipper du eventuella tillsynsavgifter och viten.
Miljöförvaltningen gör tillsyn hos de verksamheter som inte sorterar sitt matavfall. De tar ut en tillsynsavgift enligt deras taxa samt kan tilldela vite till verksamheten eller fastighetsägaren. Läs mer på deras webbplats: https://tillstand.stockholm/tillstand-regler-och-tillsyn/lokal-och-fastigheter/avfall/
Ja, åtminstone under 2021 enligt det förslag som ligger för beslut hos kommunfullmäktige nu. Framtida taxor är inte satta ännu.
Fastighetsägaren är skyldig att skapa möjligheter för hämtning av avfall till sina hyresgäster. Om detta inte kan göras ligger det på fastighetsägaren att ansöka om dispens hos miljöförvaltningen. Kontakta din hyresvärd för dialog. Kanske finns ett annat utrymme ni kan använda i eller vid fastigheten.
Det kan variera och beror på vem som har rådighet i frågan. Om fastighetsägaren skapar utrymme men verksamheten ändå inte sorterar ut hamnar kostnaden där. Om fastighetsägaren inte vill skapa möjligheter för matsortering hamnar eventuella kostnader där. Kostnader för en dispensanmälan hamnar alltid på fastighetsägaren.
Om ni inte kan sortera så blir avgiften högre enligt 2021 års föreslagna taxa. Sedan kan tillsynsavgift enligt miljöförvaltningens taxa tillkomma och vite kan utdelas om verksamheten alternativt fastighetsägaren anses kunna göra rimliga justeringar för att verksamheten ska kunna sortera matavfallet.
Nej, det beslutet påverkar inte det beslut som tagits i kommunfullmäktige i Stockholm. 2023 gäller fortfarande för införande av obligatorisk matavfallsinsamling för hushåll i Stockholm.
Även om det är hos oss på Stockholm Vatten och Avfall som du har ditt avfallsabonnemang och det är vi som hämtar mat- och restavfallet så är det miljöförvaltningen som har tillsynsansvaret.
Tillsynen sker genom att de kontaktar och vid behov förelägger verksamheter att sortera matavfall separat, alternativt förelägger fastighetsägare att möjliggöra insamlingen av avfallet.
Förelägganden kan även förenas med vite. Miljöförvaltningen tar ut en avgift för nedlagd handläggningstid enligt miljöförvaltningens taxa.
Om utsortering av matavfall inte går att genomföra i fastigheten kan din fastighetsägare ansöka om tillfällig dispens från obligatorisk utsortering. Ansökan skickas till miljöförvaltningen.
Information om regler, hur tillsynen går till och hur eventuell dispensansökan görs hittar du på miljöförvaltningens webbsida. Se länk nedan. Informationen där kommer att uppdateras löpande under hösten.