Till sidans huvudinnehåll
Start
Om projektet
Om Stockholms framtida avloppsrening
Varför behövs en ny avloppsrening?
Hårdare miljökrav och fler stockholmare
Lägga ner Bromma reningsverk det bästa alternativet
Projektets kostnader
Hållbar avloppsrening
Renare vatten med MBR (Membranteknik)
Modern teknik kräver storskaliga lösningar
Tidplan Stockholms framtida avloppsrening
Informationsmaterial
Broschyrer
Faktablad
Filmer om Stockholms framtida avloppsrening
Så här renas Stockholms avloppsvatten
Arbetsmiljöarbetet i projektet
Film från Henriksdal- vi bygger en ny slamanläggning
Studiebesök i Henriksdals reningsverk
Stockholms nya avloppstunnel
Sicklaanläggningen under Hammarbybacken
Tinelapse: Etapp 2 Henriksdals reningsverk
Ny slamanläggning i Henriksdalsberget
Omgivningskontroll - så fungerar det
Introduktion till Stockholms framtida avloppsrening
Avloppsreningens historia
Rundvandring i Henriksdals reningsverk, membranlinje 1
Etapp 1 med den nya reningstekniken invigd
Timelapse: Tre år på tre minuter!
Arbetstunneln börjar byggas vid Gullmarsplan
Genomslag under Hammarbybacken mars 2021
Läget i Smedslätten december 2020
Läget I Sickla december 2020
Första sprängningen för avloppstunneln i Liljeholmen
Lägesrapport juni 2020
Vi installerar de första membranen i Henriksdals reningsverk
Arbetsmiljö och säkerhet i Stockholms framtida avloppsrening
Lägesrapport oktober 2019
Vanliga frågor och svar - FAQ
Om projektet
Klicka på frågan eller plustecknet för att fälla ut svaret.
På vilket sätt blir miljön bättre av projektet?
Vad är kostnaden för projektet?
Varför lägger ni ner Bromma reningsverk?
Vad händer med Bromma reningsverk när tunneln tas i drift?
Vad finns det för risker med att spränga i närheten av bostäder?
Kommer den nya tekniken att rena bort läkemedelsrester?
Henriksdals reningsverk och Sicklaanläggningen
Klicka på frågan eller plustecknet för att fälla ut svaret.
Vad är det som gör membrantekniken så effektiv?
Vad är det ni spränger under Hammarbybacken?
Avloppstunneln Bromma-Sickla
Klicka på frågan eller plustecknet för att fälla ut svaret.
Varför väljer ni just den här tunnelsträckningen?
När börjar tunneln byggas och när blir den klar?
Vad finns det för risker med att bygga tunneln?
Vilka områden påverkas särskilt mycket under tunnelbygget?
Varför transporteras inte bergmassorna sjövägen istället för med lastbil?
Störningar från våra arbeten
Klicka på frågan eller plustecknet för att fälla ut svaret.
Hur mycket störs närboende av byggprojektet?
Blir närboende störda av tunga transporter?
Varför spränger ni så sent på kvällen?
Kan jag få ersättningsboende om jag störs av buller?
Frågor om skador, ersättning och besiktning
Klicka på frågan eller plustecknet för att fälla ut svaret.
Hur vet jag att mitt hus eller lägenhet inte tar skada av sprängningarna?
Hur ersätts jag om jag får skador på min fastighet?
Hur ska jag göra om jag får skador i min lägenhet?
Kan jag få ersättning om saker förstörs av sprängningar?
Hur går det till med besiktning?
Varför har ni valt att sätta en gräns på 150 meter från tunnelsträckningen för besiktning av hus?
Vilken ekonomisk ersättning får jag om tunneln dras under min fastighet?
Hur påverkas mitt hus av era tunga transporter?
Hur påverkas min bergvärmepump av tunnelbygget?
Så här kan du påverkas av projektet
Sprängningar och störande ljud
Olika typer av ljud
Riktlinjer för buller från arbetsplatser
Sprängvarning i telefonen
Saga om tunnelbygget för små barn
Spränggaser
Ersättningsboende
Hur länge pågår störningar?
Om du upplever att vi låter för mycket
Besiktning, skador och ersättning
Så här arbetar vi med omgivningskontroll
Besiktning
Skador på egendom
Ersättning vid skador
Tunga transporter
Transporter på allmänna vägar
Förebyggande åtgärder
Om våra transporter stör dig
För fastighetsägare
Ersättning om tunneln dras under din fastighet
Har du energibrunn för bergvärme?
Klicka på frågan eller plustecknet för att fälla ut svaret.
Vilken ersättning får jag?
Hur kan jag veta att energiförlusten i min energibrunn beräknas på rätt sätt?
Hur vet jag att jag får rätt kompensation? Både elförbrukning och elpriser kan ju vara höga vissa år.
Vanliga frågor
Håll dig uppdaterad, kontaktvägar
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Anmälan till projektets digitala nyhetsbrev
Skickade digitala nyhetsbrev
Nyhetsbrev med post
Avisering vid sprängning
Sprängförvarning avloppstunneln
Sprängförvarning Hammarbybacken
Sprängförvarning Henriksdalsberget
Kontakta oss!
Olika kontaktvägar
Miljöarbetet i projektet
Miljöarbetet i projektet
Övergripande miljökrav
Miljöaspekter under byggtiden
Luftburet buller, stomljud och vibrationer
Skydd av grundvatten
Hantering av länshållningsvatten i projektet
Masshantering
Luftföroreningar
Kemiska produkter och byggvaror
Klimatpåverkan
Avfall och nedsmutsning
Natur- och kulturvärden
Projekthandlingar, dokument med mera
Miljötillstånd i Mark- och miljödomstolen
Miljötillstånd från Mark- och miljödomstolen
Tillståndsansökan
Komplettering till tillståndsansökan
Kungörelse av tillståndsansökan
Fördjupade undersökningar till MKB
Domstolsförhandlingar
Tillståndsprocessen
Förberedande utredningar
Västerorts framtida avloppsrening
Inriktningsbeslut om framtidens avloppsrening
Styrelseärendet
Bilaga
Upphandlingar
Samråd - Nya rötkammare vid Henriksdalsberget
Samrådsunderlag
Ny avloppstunnel
Här byggs tunneln
Följ våra arbeten
Så här bygger vi en ny avloppstunnel under Stockholm
Hur påverkas omgivningen?
Sprängningar och störande ljud
Tunga transporter
Besiktning, skador och ersättning
Fakta: Nya avloppstunneln
Hur kommer tunneln se ut?
Tunnelfakta
Huvudtunneln i genomskärning
Mälarpassagen i genomskärning
Arbets- och servicetunnel i genomskärning
Så byggs tunneln
Borrning och sprängning
Hantering av bergmassor
FAQ – Vanliga frågor om tunneln
Ombyggnation reningsverk
Modernare avloppsrening
Följ våra arbeten
Ombyggnad av Henriksdals avloppsreningsverk
Det här gör vi Henriksdals reningsverk
Ny inloppstunnel
Ny rötkammare
Henriksdals reningsverk - utloppet
Tekniktunneln i Henriksdalsberget
Om- och tillbyggnad av Sicklaanläggningen
Verksamheten idag
Det här bygger vi i Sickla
Efter att projektet är slutfört
Slamhanteringen försvinner
Avloppsvattenrening med MBR (Membranbioreaktorteknik)
Vad är membranbioreaktor (MBR)
Fördelar med MBR (Membranbioreaktorteknik)
Områdesinformation
Etableringsområden
Henriksdal
Etableringar Henriksdal
Pågående arbeten i Henriksdal
Transporter
Så går borr- och sprängning i berg till
Ersättningsboende
Besiktningar
Sprängaviseringar via telefon eller e-post
Nya Östbergatunneln
Sickla
Etableringsområde Sickla
Pågående arbeten Sicklaanläggningen vid Hammarbybacken
Sprängförvarning Hammarbybacken
Transporter
Ersättningsboende
Tunnelsträckningen Årsta-Sickla
Läs mer
Nya Östbergatunneln
Liljeholmen
Framdriftskarta: Följ våra arbeten
Etableringsområde Liljeholmen
Sprängningar
Transporter
Tunnelsträckningen Liljeholmen
FAQ – Vanliga frågor och svar
Klicka på frågan eller plustecknet för att fälla ut svaret.
Hur mycket lastbilstransporter kommer att åka in och ut från området?
Påverkas cykelbanan vid etableringen?
Hur återställs etableringsområdet när ni är klara med projektet?
Nyhetsbrev
Läs mer
Gullmarsplan
Etableringsområde Gullmarsplan
Framdriftskarta: Följ våra arbeten
Sprängningar
Transporter
Tunnelsträckningen Årsta-Sickla
FAQ – Vanliga frågor och svar
Klicka på frågan eller plustecknet för att fälla ut svaret.
Hur mycket lastbilstransporter kommer att åka in och ut från området?
Hur återställs etableringsområdet när ni är klara med projektet?
Nyhetsbrev
Läs mer
Eolshäll
Framdriftskarta: Följ våra arbeten
Etableringsområde Eolshäll
Sprängningar
Transporter
Tunnelsträckningen Hägersten
Andra planerade byggprojekt i Axelsberg
FAQ – Vanliga frågor och svar
Klicka på frågan eller plustecknet för att fälla ut svaret.
Hur mycket lastbilstransporter kör på Selmedalsvägen?
Hur mycket buller hörs från byggetableringen?
Varför transporteras inte bergmassorna sjövägen istället för med lastbil?
Hur påverkas närliggande hus av era tunga transporter på Selmedalsvägen och Personnevägen?
Hur återställs området i Eolshäll när ni är klara med projektet?
Nyhetsbrev
Läs mer
Smedslätten
Etableringsområde Smedslätten
Framdriftskarta: Följ våra arbeten
Sprängningar
Transporter
Tunnelsträckningen Bromma
FAQ – Vanliga frågor och svar
Klicka på frågan eller plustecknet för att fälla ut svaret.
Hur mycket lastbilstransporter kör på Alviksvägen och hur påverkas trafik och utsläpp?
Hur mycket buller hörs från byggetableringen?
Varför transporteras inte bergmassorna sjövägen istället för med lastbil?
Hur påverkas mitt hus av era tunga transporter på Alviksvägen?
Smedslätten är ett sättningskänsligt område. Jag är rädd att mitt hus tar skada av tunnelbygget.
Varför har ni valt att sätta en gräns på 150 meter från tunnelsträckningen för besiktning av hus?
Kan vi använda pulkabacken i Smedslätten?
Kommer det att släppas ut lukt och föroreningar från Skorstenen i Ålstensskogen?
När tunneln är klar, kommer det att vara någon avloppsrening i Smedslätten då?
Hur återställs området i Smedslätten när ni är klara med projektet?
Nyhetsbrev
Läs mer
Åkeshov
Etableringsområde Åkeshov
Framdriftskarta: Följ våra arbeten
Sprängningar
Transporter
Tunnelsträckningen Bromma
FAQ – Vanliga frågor
Klicka på frågan eller plustecknet för att fälla ut svaret.
Åkeshov och Nockeby är ett sättningskänsligt område. Jag är rädd att mitt hus tar skada av tunnelbygget.
Varför har ni valt att sätta en gräns på 150 meter från tunnelsträckningen för besiktning av hus?
Hur mycket lastbilstransporter kommer att gå på Åkeshovsvägen och Drottningholmsvägen?
Hur påverkas närliggande hus av era tunga transporter på Åkeshovsvägen och Drottningholmsvägen?
Hur återställs området i Åkeshov när ni är klara med projektet?
Vad händer med Bromma reningsverk när tunneln tas i drift?
Läs mer
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Så här når du oss
Press
Press
Pressmeddelande
Pressinbjudan: Invigning av ny effektiv teknik som gör Östersjön renare
Nu har vi börjat installera den nya reningstekniken i Henriksdals reningsverk
Första sprängningen för nya avloppstunneln genomförd
PRESSINBJUDAN: Nu händer det – den nya reningstekniken börjar installeras i Henriksdals reningsverk
Pressmeddelande 2018-11-30 - Ny avloppstunnel mellan Bromma och Sicklaanläggningen börjar byggas i januari 2020
Bilder från våra arbeten
Pressmeddelanden SFA
Pressinformation
Pressinformation
Bilder
Nyheter
Nyheter Stockholms framtida avloppsrening
English
Sök
Start
Om projektet
Ny avloppstunnel
Ombyggnation reningsverk
Områdesinformation
Press
Pressmeddelanden SFA
Det finns inte något att visa i listan just nu.