Under byggtiden behöver vi transportera bort bergmassor och leverera betong, vilket innebär lastbilstrafik till och från etableringsområdet. Transportvägen är markerad på kartan och går österut via Alviksvägen till Drottningholmsvägen.

Klicka på kartan för förstoring
Under den första perioden när vi spränger fram tunneln kommer antalet transporter att vara som flest. När tunneln är färdigsprängd kommer vi att behöva transportera betong och annat material till etableringen. Då rör det sig om betydligt färre transporter per dag.
Vi har tillstånd att köra transporter till och från etableringsområdet på vardagar kl 7-22. I normala fall sker transporterna mellan kl 7.30-19.00.
Alviksvägen har bärighetsklass 2, vilket innebär att vägen klarar fordon med en bruttovikt på max 51,4 ton. Våra lastbilar överskrider givetvis inte det och de måste hålla sig till gällande hastighetsbegränsningar.
Utsläpp
Inför vår tillståndsansökan till Mark- och miljödomstolen gjordes flera utredningar av vilken påverkan vi kan förvänta oss av byggtrafiken från tunneln. I projektet körs lastbilar som är av miljöklass Euro VI, vilket är den högsta miljöklassen som finns för lastbilar och de körs med biodiesel. Utredningen kom fram till att utsläppen kommer att öka med 5-15 % under våra arbeten jämfört med rådande trafikförhållanden. Sammantaget innebär detta en obetydlig förändring jämfört med redan existerande trafik.
Vibrationer
Inför våra arbeten har ett oberoende besiktningsföretag gjort fullskaleförsök och mätt hur lastbilar påverkar hus vid Alviksvägen. Mätningarna har utförts enligt svensk standard genom att sätta vibrationsmätare på ett antal hus närmast Alviksvägen. Testerna visade att vibrationerna från en fullastad lastbil inte i något fall orsakar vibrationer utöver de som normalt förekommer i byggnaderna, och att husen inte kan ta skada av lastbilstransporterna.
Trafikflöde
Utredningar som gjorts inför våra arbeten visar att trafikflödet på Alviksvägen har fritt flöde och inte kommer att påverkas märkbart av våra transporter.
Läs mer om transporter av bergmassor