Vid vårt bygge använder vi oss av en traditionell sprängningsteknik, där berg forceras genom först borrning och därefter sprängning. Så här bygger vi avloppstunneln.
Arbetet följer en produktionscykel som utförs under en vecka. Förenklat kan den beskrivas så här:
- Injektering: För att minimera att grundvatten läcker in borras långa borrhål i berget kring tunneln och tätas sedan med betong. Borrandet ger upphov till ett stomljud, men tätningsarbetet är tyst.
- Salvborrning: Fem meter långa borrhål borras i tunnelns front. Borrningarna ger upphov till stomljud.
- Laddning och sprängning: Borrhålen laddas med sprängämnen och sprängningen genomförs, vilket ger upphov till buller och vibrationer.
- Ventilering, lastning och transport: Tunneln ventileras för att få bort spränggaser. Fläktarna kan höras i närheten av etableringsområdet. Därefter börjar man lasta bergmassorna på lastbilar, det momentet sker i tunneln och är inte störande för omgivningen. Transporterna går med lastbil på särskilt anvisade vägar för att störa så lite som möjligt.
- Skrotning och bergförstärkning: Som ett sista moment i produktionscykeln skrotas den nya tunneldelen, vilket innebär att en hydraulhammare knackar på berget för att få loss löst berg. För att tunneln ska bli stabil och säker utförs också en bergförstärkning. Båda dessa moment ger upphov till stomljud.
Illustrationer: Tomas Öhrling, 2014