Bergmassorna lastas på lastbilar under jord, inuti tunneln för att störa så lite som möjligt. Lastbilarna kör längs med särskilt anvisade allmänna vägar. De håller de hastigheter och viktklasser som gäller för den aktuella vägen.
Bergmassorna transporteras sedan till en krossanläggning. Det är entreprenören som bestämmer vart massorna körs.
När sprängningarna är klara och bergmassorna transporterats bort kommer leveranser av betong till etableringarna.
Miljöklassade lastbilar
Inför vår tillståndsansökan till Mark- och miljödomstolen gjordes flera utredningar av vilken påverkan vi kan förvänta oss av byggtrafiken från tunneln. I projektet körs lastbilar som är av miljöklass Euro VI, vilket är den högsta miljöklassen som finns för lastbilar, och de drivs med biodiesel.
Vibrationsmätningar
För att utreda påverkan från bergtransporter har ett besiktningsföretag gjort försök med fullastad lastbil och mätt vibrationer vid husen närmast vägen. Försöken visade att vibrationsnivåerna är mycket låga, och de bedöms inte kunna orsaka skada på byggnader. Se rapport