Följande tjänster omfattas av tjänstegarantin:
- Säck och kärl (detta omfattar restavfall/soppåse, exklusive matavfall)
- Bottentömmande kärl
- Fettavskiljare
Följande tjänster omfattas av tjänstegarantin:
Logga in på Mina sidor för att hitta din hämtdag och ditt hämtintervall.
En- och tvåfamiljsfastigheter
Standardavdraget för utebliven hämtning från en- och tvåfamiljshus är 20 kronor per reklamation (inklusive moms). För att kompensationen ska betalas ut måste du så snart som möjligt anmäla utebliven sophämtning till oss. Kompensationen dras av på kommande faktura.
Kompensationen för flerfamiljsfastigheter och verksamheter är 50 procent av den faktiska debiteringen för sophämtningen/-tömningen vid varje tillfälle som hämtningen reklamerats, vilket omfattar avfall samt fettavskiljare. För att kompensationen ska betalas ut måste du skyndsamt anmäla utebliven sophämtning till oss. Kompensationen dras av på fakturan.
Årskostnad: 20 800 kronor exklusive moms
Hämtningsintervall: Två gånger per vecka (104 ggr/år)
Antal reklamationer: Fyra
Kompensation: 20 800 * 0,50/104 * 4 = 400 kr exklusive moms.
Du inte kan få kompensation för utebliven matavfallshämtning. En- och tvåfamiljsfastigheter betalar inte för hämtning av matavfall och kan därför inte få kompensation för utebliven hämtning av matavfall.
Om din matavfallshämtning uteblir ska du såklart reklamera denna, men du kommer alltså inte kunna få kompensation i form av avdrag på din sophämtningsavgift.
Eventuella avdrag för tjänstegaranti görs på fakturan som avser kvartalet då du anmälde tre eller fler reklamationer till oss. Du faktureras kvartalsvis och i efterskott.
Exempel
Du anmäler tre eller fler reklamationer för utebliven sophämtning under kvartal tre, juli-september. Fakturan som avser kvartal tre skickas ut under kvartal fyra, d.v.s. okt-dec, och det är då eventuella avdrag från kvartal tre syns.
Kompensationen gäller dock inte för matavfallsinsamling eftersom den tjänsten är kostnadsfri.
Eventuella avdrag för tjänstegaranti görs på nästkommande faktura. De flesta verksamheter (undantag finns) faktureras kvartalsvis och fakturan avser samma kvartal som den skickas ut.
Exempel
Du anmäler tre eller fler reklamationer för utebliven sophämtning under kvartal tre, juli-sept. Fakturan som avser kvartal tre skickas från oss under kvartal tre, utan avdrag. Under kvartal fyra faktureras du för kvartal fyra och då syns eventuella avdrag från kvartal tre.
Reklamationer av utebliven sophämtning/ -tömning kan göras dygnet runt via webbformulär eller Mina sidor. När reklamationen inkommit via Mina sidor får våra entreprenörer kännedom om den direkt. Reklamationer kan även anmälas till kundtjänst.
Alla reklamationer vidarebefordras till berörd entreprenör. Entreprenören ska åtgärda utebliven hämtning/tömning senast klockan 22.00 efterföljande arbetsdag.
Kontakta kundtjänst via kund@svoa.se